Tervetuloa rippikouluun!

Rippikoulu on kirkon kasteopetusta, jossa tutustutaan siihen uskoon ja seurakuntaan, johon kaste liittää. Rippikoulun sisältöä ja kestoa säätelee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rippikoulun opetussuunnitelma. Rippikoulu on paitsi kristillisen uskon sisältöjen oppimista ja oman elämän ja kasvun pohtimista, myös ainutlaatuinen, hauska ja mieleenpainuva aika elämässä.

Rippikoulu koostuu kahdesta osasta: seurakuntaan tutustumisjaksosta ja intensiivijaksosta. Seurakuntaan tutustuminen alkaa syksyllä ja kestää intensiivijaksoon asti. Tänä aikana tutustutaan seurakunnan toimintaan ja jumalanpalveluselämään. Intensiivijakso on joko rippileiri tai päivärippikoulu, joka sijoittuu kesään.

Rippikoulun päätyttyä nuorella on mahdollisuus osallistua konfirmaatioon. Tietoa konfirmaatioista löytyy täältä ->

Rippikouluvaihtoehdot

LEIRI- JA KONFIRMAATIOPÄIVÄT vuoden 2024 Rippikoululaisille:

Päivärippikoulu Nuorisotalolla 29.7.-2.8.2024 Konfirmaatio 25.8.2024.
Päivärippikoulu on ilmainen.

Hiihtolomaleiri Opintola B&B Norinkylä 26.2.-2.3.2024 Konfirmaatio 17.3.2024.
Hiihtolomarippikoulun hinta on 100€.

Kesäleiri Lankarin leirikeskus Nurmo 29.7.-3.8.2024 Konfirmaatio 18.8.2024.
Kesäleirin hinta on 120€.

Perheen talousvaikeuksien takia on mahdollista anoa vapaaoppilaspaikkaa kirkkoherra Lauri Annalalta.

Jos et ole saanut ilmoittautumislomaketta rippikouluun, voit ladata sen pdf-tiedostona: tästä

Seurakuntaan tutustuminen rippikoulussa

Rippikoulu on vuoden mittainen kokonaisuus joka huipentuu viikon lähijaksolla kesällä. Vuoden aikana nuori tutustuu seurakuntaan yhdessä oman ryhmänsä ja koko rippikouluikäluokan kanssa. Rippikoulukokonaisuuteen kuuluu tutustuminen oman seurakunnan toimintaan ja seuraavat tapaamiset ovat osa tätä kokonaisuutta. Jokaiselle rippikoulun suorittavalle nämä tapaamiset ovat pakollisia. Olethan yhteydessä työntekijöihin, jos perheellänne on kysyttävää.

Ulkoläksyt

Rippikouluun kuuluu muutamia rukouksia ja katekismuksen kohtia ulkoläksyinä. Nämä ulkoläksyt suoritetaan rippileirillä/päivärippikoulussa intensiivijakson aikana. Jos perheellänne on huolia ulkoläksyjä koskien, ottakaa rohkeasti yhteys työntekijöihin.

Ulkoläksyt: Uskontunnustus, Isä Meidän -rukous, Herran siunaus, pienoisevankeliumi ja 10 käskyä.

Ehtoollinen

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on otettu käyttöön Suuri ihme –niminen rippikoulun opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmaan kuuluu ehtoollisella käyminen jo rippikouluun tutustumisjakson aikana yhdessä rippikouluryhmän kanssa. Jos ryhmässä on joku, jota ei ole vielä kastettu, hän osallistuu ehtoolliselle vasta kasteen jälkeen.

Jumalanpalvelukset ja käyttäytyminen kirkossa

Jumalanpalveluksessa käyttäydytään siihen kuuluvalla tavalla. Kirkkoon tultaessa pojat ottavat lakin päästään. Kirkkoon tullaan hiljentymään ja olemaan lähellä Jumalaa. Silloinkin, kun ei ole kovin hiljainen fiilis, anna muille jumalanpalveluksessa oleville rauha hiljentyä. Laita kännykkä äänettömälle ja pidä se taskussa. Jumalanpalvelukseen kuuluu musiikkia, älä tuo omia. Tullessasi kirkkoon voit ottaa virsikirjan kirkon ovelta mukaasi. Virsikirjan takaa voit seurata sanajumalanpalveluksen ja messun kaavaa, jos haluat tietää miten tilaisuus etenee. Saat tilaisuudesta enemmän irti silloin kun seuraat ja osallistut yhteisiin rukouksiin ja lauluihin.

Rippikouluvuoteen kuuluu yhteisiä tapaamisia ja jumalanpalveluskäyntejä.  (ilmoitetaan leirikirjeen mukana).

puuristi, jonka päällä palaa tuikkuja